2012. június 25., hétfő

Külön idő

 Júni elején Bálint óvónénije szólt, hogy menjek be az ovivezetőhöz. Na gondoltam ebből sok jó nem sülhet ki, s nem tévedtem. Kistestvérre, jogszabályra hivatkozva Bálint csak napi 4 órát lehetne az oviban. Év közben ezt nem érvényesítik, de nyáron e szerint kellene eljárni, hogy óvónők tudjanak szabira menni. A négy órás ovi azonban nehezen vállalható. Mikor az oviban végeznek az ebéddel, Kamilla már alszik a bölcsiben, így nem tudnám egyszerre elhozni őket. Kétszer visszamenni, főleg Balázzsal meg nem olyan vidám dolog. Így az lett a kompromisszumos megoldás, hogy teljes időben jár június végéig, aztán pedig egyáltalán nem. Egyébként is már összevont csoportok vannak. Múlt pénteken mikor mentem Bálintért, azt hittem bombariadó miatt kiürítették az épületet. Délután 4- kor ugyanis összesen 10 gyerek ha volt a 100-ból. Az iskola végeztével az ovi is kiürült. Tényleg nem értem, hogy hogyan oldják meg a 2,5 hónapot. 
Bálinttal valahogy a bölcsiben is mindig úgy alakult, hogy a nyarakat itthon töltötte. Első bölcsis nyarán, Kamcsi születése után a harapás ügy miatt 3 hónapra kivettük a bölcsiből, ez pont nyárra esett. Tavaly pedig május végén pillangóvírus ütötte fel a fejét a bölcsiben, én pedig Balázzsal a pocakban féltem, hogy elkapjuk, így aztán ismét kimaradt. 

Ezen a nyáron is folytatódik a sor, azaz az itthonlét. Persze júli közepén a bölcsi is bezár, de addig lesz két rendhagyó hetünk: Kamcsi bölcsiben, a fiúk pedig itthon.
A dolog jó oldala, hogy több időm lesz Bálintra. Már most nagyon érződik, hogy mindegyik gyerek igényelné a külön időt, azaz hogy csak vele foglalkozzak. Erre azonban akkor sincs igazán lehetőség, ha nem egyedül vagyok velük. Ha ugyanis Bálint és Kamilla is itthon vannak, akkor nem lehet külön-külön leülni velük, mert a "kirekesztett" is bejelentkezik.. Az ő közös játékuk mostanában pedig arról szól, hogy egymást hergelik, piszkálják. Se veled, se nélküled.
Bálinttal már lehetne "nagyfiús" játékokat játszani. De ha elkezdünk "Ki nevet a végén?"-t játszani, Kamilla nem elégszik meg a számára kiosztott bábuk rendezgetésévél. Egy idő után - érezvén, hogy most ő kimarad valamiből -  egyszerűen elcseni a táblát vagy éppen a dobókockát vagy visítva húz el engem, hogy ő most éhes. 

Szóval terveim szerint nagyfiús játékokat játszunk a "külön időben". Itt van pl. ez a kirakó, amit az ovis játékvásáron lőttünk (ovis játékvásár = megunt játékokat bevisszük, mások által meguntakat megveszünk, pénz az ovié ). Bálint is szívesen bíbelődik vele. .

A többletfigyelem persze Kamcsinak se ártana, de azt hiszem Bálintra még inkább ráfér. További kérdés, hogy az "én nem megyek, te mész" helyzetet reggelente hogyan fogják lereagálni.

Ui.: Az új tv. szerint 3 éves kortól kötelező lesz ovi, s hogy legyen hely, persze mindenkit elküldenek iskolába 6 évesen, hacsak nincs róla hivatalos papírja, hogy nem iskolaérett. S mivel az évvesztesség újra augusztus 31. után születettekre vonatkozik, Bálint épp hogy 6 lenne, mikor iskolába kellene mennie, két év múlva. 
Számomra nem kérdés, hogy kelleni fog neki az a plusz egy év. Elsősorban a figyelem és a koncentrációképesség miatt. A ovivezetőnő szerint azonban a következő két évben ez bőven változhat, inkább a szocializáció miatt fér majd rá az a plusz egy év. Szerinte ez tipikus lemaradás a többgyermekes családokban, mert egy gyerekre kevesebb szülői figyelem jut (neki 5 gyereke van). Érdekes, én pont azt gondoltam, hogy aki állandóan gyerektársaságban van, annak ez könnyebb. 
Aztán az is kiderült, hogy szocializáció alatt inkább szabálykövetést, a szabályok belsővé válását kell érteni. Így már értem, miért "visszahúzó erő" a testvér, főleg ha az kisebb. Kamilla még bőven tesztelgeti a határokat, újra és újra megcsinálja ugyanazt a hülyeséget. Persze, hogy Bálint is kedvet kap. Aztán majd Balázs szárnypróbálgatásai jönnek... Szegény Bálintnak, mint első gyereknek nehéz sora van. :-)

3 megjegyzés:

Timi írta...

Az évvesztesség újra aug 31?? Mikortól? Ezt még nem hallottam...

Ági írta...

A most kovetkezo tanevtol. A mi ovinkban a nyari gyerekeket nevelesi tanacsadohoz kuldik. Ha kap papirt reszkepesseg hianyrol, akkor ismetelhet nagycsoportot. Csak szuloi keresre nem maradhat.

Timi írta...

Utánakerestem közben, mondjuk én 2014-et olvastam, de tökmindegy, a most háromévesemet akkor is érinti már. Attól tartok, hogy a nevelési tanácsadónak nem csak a konkrét gyerek érdeke számít, hanem az intézményeké is... Viszont nem hiszem, hogy minden hatéves iskolaérett, aki nem részképességzavaros... Na majd kiforrja magát ez is, meglátjuk :)