2012. április 22., vasárnap

A gyereknevelésről

Életemben két olyan időszak volt/van, amikor sokat olvastam/olvasok. Az első ilyen korszak gimnazista koromban köszöntött be magyartanárnőmnek köszönhetően kötelező irodalmak formájában. A második ilyen korszak Bálint szoptatásával kezdődött, s kisebb megszakításokkal (=terhességek) tart a mai napig. Azaz etetés közben vagy bambulok ki a fejemből (reggeli szopi tipikusan ilyen), vagy olvasok. Eleinte azt gondoltam, majd a PhD témámhoz gyűjtök irodalmat, s az itthon töltött, egyetemen halasztott félévben azokat szépen feldolgozom. Na erre még nem sikerült rávennem magam, ellenben kiolvastam az összes női és lakberendezési magazint.

Amikor ezek elfogytak, egy időközben beszerzett gyerekneveléssel kapcsolatos könyvet olvastam el. Bálint az újabb és újabb (valamint visszatérő) dolgaival elég aktualitást adott a könyvhöz, ezért előszeretettel tartottam felolvasást belőle gyermekeim apjának, aki az ilyesmikre közismerten nem nagyon vevő. Szerinte ahány gyerekneveléssel foglalkozó könyv, annyi tuti megoldás létezik, s így minden módszer igazolásra talál, csak a megfelelő könyvet kell elolvasni. Ezt cáfolandó az ominózus könyv után (amivel egyébként nem tudtam 100%-ban azonosulni) elolvastam még egyet. Aztán belekezdtem egy harmadikba. S már nem is kellett tovább olvasnom ahhoz, hogy egy témában szögesen eltérő ajánlást olvassak. (A téma egyébként az volt, hogy kérjen e a szülő bocsánatot a gyerektől, ha a szülő valamit rosszul csinált.)

Szemléletformálásra, elgondolkodásra egyébként tökéletesek ezek a könyvek. Apropó tökéletesség. A kedvenc mondásom e témában egy kommunikációs tréner ismerősünktől (akit Tóni kifaggatott a témában) az alábbi: A legnagyobb hiba, amit a szülő elkövethet az az, hogy tökéletesen neveli a gyerekét. A világ ugyanis tökéletlen (következetlen stb.), s erre nem felkészíteni a gyereket, a legnagyobb hiba. Na ezt a hibát mi már nem fogjuk elkövetni. :-)

A másik kedvencem mondásomat azt hiszem Ranschburg Jenő könyvében olvastam: Neked is olyanná kell válnod, amilyenné nevelni szeretnéd a gyerekedet. Nem elég mondani, hogy pl. "Bálint most már eleget játszottál a tablettával*, gyere inkább olvassunk a könyvből!".

Példát is kell mutatni. :-)

* Tabletta = iPad és hasonlók.

Nincsenek megjegyzések: